Când antreprenoriatul cultural schimbă societatea: Denis Cobîlaș și eforturile lui de a educa tineri promotori ai dansului popular

Spread the love

Antreprenoriatul cultural crează și prestează servicii culturale. Cum poate antreprenoriatul cultural să acopere domeniul de incluziune socială ? Prin formarea și educarea tinerilor artiști, cum este și cazul lui Denis (Dionisie) Cobîlaș, dansator din satul Heciul Nou, raionul Sîngerei. De la generarea de idei, realizarea sau punerea acestora în practică, până la comercializarea acestor produse culturale este o cale lungă de formare a artiștilor, și mai anevoioasă, atunci când susținerea din partea autorităților este neesențială.

Ansamblul „Poenița” este format dintr-un grup de dansatori, discipoli ai lui Denis Cobîlaș, dar și colegi mai experimentați. Echipa prestează servicii de dansuri populare la ceremonii de familie. O parte din banii câștigați se reinvestesc în formarea tinerilor artiști din Heciul Nou, care frecventează cursurile gratuit. Deja al șaptelea an, Denis se ocupă de dezvoltarea ansamblului „Hecenii”, drept rezultat, tinerii au evoluat la festivalurile raionale și republicane din Moldova, în Muntenegru, dar și la emisiunea televizată „Românii de talent”, unde au fost aplaudați de jurați și de întreaga sală.

„Când am mers la show-ul „Românii au talent”, costumele tradiționale ale băieților le-am împrumutat de la Alexandru Balanici, coregraf din Cubolta, iar costumele fetelor erau cusute anterior cu finanțare din bugetul local.”-zice Denis.

„Am avut situații, când achitam personal deplasările la festivaluri, inclusiv părinți achită o parte din cheltuielile de transport. Dezvoltarea culturii necesită investiții, iar pentru noi unica sursă de venit este prestarea serviciilor culturale la evenimente de familie, cu care putem continua educarea tinerilor dansatori. Pentru discipolii mei, dansul popular este ca un sens al vieți și sunt sigur, că folclorul autentic va avea o continuitate prin ei. Regretabil este, că în majoritatea localităților din Moldova, cultura nu este susținută, ba mai mult, lucrătorii din domeniul culturii sunt hărțuiți, iar finanțarea activităților culturale este insuficientă. Pînă în luna iulie 2023, am fost salarizat ca conducător artistic la Casa de Cultură din Heciul Nou, după care am fost nevoit să mă concediez, pentru că primarul afirma, că cultura consumă prea mult din bugetul local, cu toate că Primăria nu susținea nicicum ansamblul de dans.”

Dansul popular a schimbat viața multor tineri din Heciul Nou. Denis afirmă: „Când am început să antrenez tinerii dansatori, în ansamblu erau opt fete și un băiat, dar deja după primele concerte au venit mai mulți tineri, cărora le plăcea dansul. Anterior tinerii nu aveau nici o ocupație în sat, însă erau motivați ca să înceapă o îndeletnicire nouă. Mai greu veneau băieții, dar în doi ani am completat ansamblul cu zece fete și zece băieți și de aici a pornit noua istorie a ansamblului, de atunci ei au început să se manifeste ca dansatori buni. Vârsta dansatorilor heceni este de la patru pînă 18 ani, care alcătuiesc grupa mică, medie și mare. Aproximativ 80 copii și tineri din Heciul Nou în prezent sunt antrenați în ansamblul de dansuri populare.”

„Visul meu este să creăm și un taraf la nivel local, care necesită investiții și timp, dar cred că e posibil. Dacă vom avea un taraf, vom lucra asupra propriului repertoriu, cu dansurile noastre, cu coregrafia noastră și deja atunci vom discuta despre nivelul profesionist al dansatorilor.”

Denis se deplasează de la Chișinău la Heciul Nou în fiecare vineri și organizează repetițiile de vineri seara pînă duminica. În timpul săptămânii organizează participările Ansamblului „Poenița” la ceremonii de familie, programează ansamblul „Hecenii” pentru participări la festivaluri, caută resurse pentru costume, dar și se implică ca voluntar și lider al tinerilor pentru dezvoltarea localității Heciul Nou.

„Facem voluntariat in sat cu dansatorii si cu alți tineri, avem un grup de inițiativă, prin care atragem investiții din fonduri pentru tineri. Recent am construit un complex sportiv cu bare orizontale pentru gimnastică, scaune, aparate de fitness în aer liber. Chiar ieri pînă noaptea târziu am completat formularul de finanțare la Fondul pentru Tineri Sîngerei și Bălți. Vom procura din acești bani încălțămintea dansatorilor, dar 50 % trebuie să fie contribuția noastră. Pentru a aduna suma necesară, vom colecta banii din premiile pentru participarea la festivaluri naționale. Recent primarul de Onești ne-a invitat la un festival și am discutat despre posibila susținere reciprocă în dezvoltarea și promovarea folclorului național.” – povestește Denis cu mândrie.

Denis este discipolul regretatului coregraf Ion Sambriș, care a pus bazele dansului popular la Heciul Nou și a educat tineri dansatori, care și acum continuă îndeletnicirea, dar deja la nivel profesionist: Ștefan Chironda. este student la Colegiul național de coregrafie din Chișinău iar Vasile Cacea acum dansează în Baletul Național „Joc”.

Din discuțiile cu Denis Cobîlaș am aflat, că foarte mulți tineri artiști abandonează antreprenoriatul cultural, inclusiv cei din ansamblurile naționale, pentru că acest domeniu este mai puțin apreciat de consumatorii de servicii culturale, dar și de autorități, iar câștigurile sunt prea mici pentru existență.

Rămân deschise întrebările: Quo vadis ? Unde merge cultura în Moldova ? Va perpetua oare folclorul doar prin dedicația unor oameni pasionați sau este necesară o abordare mai complexă la nivel național pentru susținerea industriei culturale ?

Maia Bălan

Foto: Denis Cobîlaș împreună cu Ansamblul de dans „Hecenii”

Foto: Ansamblul „Poenița” dansează la evenimente de familie.

Foto: Ansamblul de dans „Hecenii” la emisiunea televizată „Românii au talent”

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial