Am construit, am construit și, în cele din urmă, am construit …„Adăpost pentru câini” – statistici și contracte

Spread the love

Istoria adăpostului pentru animale începe cu promisiunile campaniei din 2015 pentru primar a mun. Bălți. Cu primul salariu primit pe 7 august 2015, primarul Renato Usatîi declară că îl va cheltui pe estimările de proiectare necesare construcției adăpostului pentru animale din Bălți:

Cel mai probabil, suma alocată de 4 534 de lei și 39 de bani nu a fost suficientă pentru desfășurarea evenimentelor privind construcția adăpostului, iar pașii următori pentru construirea acestuia au fost luați aproape doi ani mai târziu. În data de 15 februarie 2017 primarul interimar din mun. Bălți Igor Șeremet depune o cerere către Fundația Renato Usatii cerînd alocarea a 130.000 de lei pentru proiectul adăpostului din Bălți:

Exact două zile mai târziu, pe 17 februarie 2017 la ora 20:21, primarul din Bălți, Renato Usatîi, care se afla la acea vreme în călătorii de afaceri-oncediu medical, în suburbia Moscovei, intră în direct prin rețelele de socializare, unde spune că va plăti pentru lucrările de proiectare a unui adăpost pentru animale. Astfel, vedem un lanț – pe 15 februarie 2017, Igor Șeremet face o cerere pentru alocarea de bani pentru un proiect în numele Fundației Renato Usatîi, iar pe 17 februarie, Renato Usatîi raportează personal despre alocarea banilor.

Mai mult, la 1 martie 2017, se semnează un Acord pentru elaborarea estimărilor de proiectare între Fundația Renato Usatîi reprezentată de Elena Grițko și întreprinderea municipală Biroul de planificare arhitecturală în valoare de 130.000 lei. În contract, practic nu există specificități despre rețelele de inginerie externe, dar există și dezvoltarea unei conexiuni la sistemul de canalizare:

Iată partea estimată dedicată evaluării financiare a lucrărilor la adăpost, comandată de Fundația Renato Usatîi, Biroul de Arhitectură și Planificare:

Executantul documentației proiectului la acea vreme era consilierul municipal din partea Partidul Nostru, arhitectul Tatiana Veselovskaia. Clientul este Elena Grițko, consilier municipal al Partidului Nostru, reprezentând Fundația Renato Usatîi, iar Furnizorul este Tatiana Veselovskaia, consilier municipal al Partidului Nostru, reprezentând Biroul de arhitectură și planificare al întreprinderii municipale.

După cum puteți vedea, vrem să ne concentrăm asupra punctului de proiectare a unei conexiuni la canalizare. Vom reveni la acest punct mai târziu în materialul nostru.

Pe baza documentației de proiectare și estimare,Primăria mun. Bălți a anunțat o licitație pentru a determina care companie va construi adăpostul. În 2018, o astfel de companie a fost identificată, aceasta a devenit SRL MARSHARCON – o companie din Bălți sub conducerea consilierului municipal Boris Markoci. Contractul inițial nr. 29 dintre SRL MARSHARCON și Primărie era de 6.248.049 lei, pe care firma antreprenorului bălțean urma să o primească în mai multe tranșe în 2018 și 2019:

În lunile următoare, acest contract nr. 29 a fost revizuit de trei ori în direcția scăderii sumei. Ultima modificare a contractului nr. 29 privind revizuirea costului lucrărilor a fost la 31 octombrie 2019:

Suma Contractului nr. 29 a scăzut de la 6 248 049 lei la 5 690 577 lei, adică cu 557 472 lei. S-ar părea că indicatorii sunt mai mult decât favorabili, totuși, un nou contact este legat de adăpostul din Bălți, în afara ofertelor, în sumă de 931.838 lei. Toate acestea sunt indicate în Contractul nr. 130, semnat de SRL MARSHARCON în persoana omului de afaceri bălțean Boris Markoci:

Astfel, dacă mai devreme părea că Primăria Bălți a făcut economii semnificative, dacă analizăm doar primul contract, atunci pe baza celor două contracte devine clar că costul inițial al construcției proiectului a crescut de la 6.244.049 lei la 6.622.415 lei.

Cheltuielile instituției publice „Centrul de adăpost pentru animale fără adăpost mun. Balți”

În 2019, adăpostul Bălți este deschis în a doua jumătate a anului. Pentru șase luni de funcționare, adăpostului este alocat din bugetul Primăriei Bălți 1 700 000 lei. Suma a fost cheltuită după cum urmează:

  • Plata pentru energie electrică – 20.000 lei;
  • Internet – 0 lei;
  • Securitatea companiei – 0 lei;
  • Plata serviciilor de canalizare și alimentare cu apă – 20.000 lei;
  • Îndepărtarea gunoiului – 19.992 lei;
  • Achiziționarea de medicamente și echipamente medicale – 172.608 lei;
  • Achiziționarea de hrană pentru animale – 148.978 lei.

În 2020 au fost primiți 1.950.000 de lei. Distribuția banilor până în septembrie 2020 a fost următoarea:

  • Plata pentru electricitate – 40.000 lei;
  • Internet – 3087 lei;
  • Securitatea companiei – 0 lei;
  • Plata serviciilor de canalizare și alimentare cu apă – 16 780 lei;
  • Îndepărtarea gunoiului – 6054 lei;
  • Achiziționarea de medicamente și echipamente medicale – 32 791 lei;
  • Achiziționarea de hrană pentru animale – 200.000 lei.

Rata medie zilnică a unui câine este estimată de directorul adăpostului Vitalii Savciuc la 2,1 lei.

Răspunsurile experților

Ne-am adresat pentru un comentariu către un membru al consiliului de administrație al adăpostului, Tatiana Berezkina, care se bucură de o reputație binemeritată printre crescătorii de câini din Bălți. Am întrebat despre posibilitatea unei alimentații normale pentru un câine cu 2,1 lei pe zi. La care T. Berezkina a răspuns că în acest moment există 30 de câini în adăpostul ei privat. Într-o lună ea cumpără 50 kg de orz perlat cu 320 de lei, 60 kg de oase cu 420 de lei, două pungi cu cele mai ieftine furaje cu 600 de lei, patru pungi de pesmeți cu 280 de lei. Cu un buget atât de modest, iese aproximativ 1,8 lei pe zi pe câine, iar toată mâncarea este practic fără carne.

Văzând în raportul directorului adăpostului Vitaly Savchuk o linie despre serviciile de canalizare, am apelat la compania „Gloring Inginering”, care este monopolistă în Bălți în acest tip de activitate. După cum ni s-a spus, adăpostul din Bălți nu este conectat la sistemul central de canalizare și nu se află în bilanțul Glorin Inginering. În timpul construcției sale, în loc să fie conectat la sistemul central de canalizare, care se afla în documentația de proiectare și estimare, sistemul de canalizare a fost construit de tip local, o groapă. Și pentru întreaga existență a adăpostului din Bălți, mașinile pentru pomparea bazinelor nu au fost niciodată apelate pe teritoriul său, așa cum sa menționat în compania „Glorin Inginering”. Aceasta este la o cheltuială mai mult decât serioasă de 3500 de lei pe lună pentru achiziționarea de apă. Este vorba de aproximativ 150 de tone de apă rece pe lună.

Rezultat

Proiectul a inclus inițial o conexiune la sistemul central de canalizare. Dar, în ciuda creșterii costului proiectului, nu există un sistem central de canalizare în adăpost. Având în vedere că adăpostul cumpără 1800 de tone de apă rece pe an. Unde merge apa?

Este posibil să hrănești un câine în mod normal cu 2,1 lei pe zi? Tatiana Berezkina, membră a Consiliului de Administrație al Adăpostului, admite că dieta de 1,8 lei pe zi este mai mult decât o mâncare modestă pentru câini, unde practic nu există carne.

Авторы:
Diana Grosu
Vitali Cozearschi

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial