Contracte de arenda a terenului la staţia Centru date cu “NAFTALINĂ”: Cum poți cumpăra 89 m2 de teren pentru 161 dolari?

Spread the love

Centrul mun. Bălți a fost și rămâne o bucată gustoasă pentru oamenii de afaceri, mai ales atunci când terenul nu trebuie cumpărat, ci închiriat cu un bănuț de la primărie,  unde chiria construcției pe terenul municipal costă mii de euro pe lună. Una dintre aceste scheme clasice poate fi văzută la Stația Centrală într-o clădire mare, construită pe 99 de metri pătrați de teren municipal, pe care Primăria Bălți o dă în chirie pe baza unui contract de închiriere foarte ciudat, lipsit de orice logică.

Cine a emis certificatul de dezvoltare urbană și autorizația de construire?

Certificatul de urbanism pentru proiectul nr. 1061 a fost emis la 26.12.2011 de către următorii funcționari ai Primăriei:

• Panciuc V. T. – fost Primar mun. Bălți

• Mahu O. I. – Fost viceprimar al mun.Bălți

• Serdiuc  I. M. – actual secretar al Consiliului municipal

• Coadă V. M. – fost arhitect șef care a lucrat în primărie până la jumătatea anului 2019

• Bucataru I. V. – fost șef al Departamentului de Arhitectură și Construcții al Primăriei Bălți

Copia certificatului de dezvoltare urbană nr. 1061:

Certificatul de urbanism a fost obținut pe baza unei cereri scrise de la S.R.L. „VALESINTIA”, semnat la 04.04.2011 de către directorul acestei întreprinderi, doamna N.V. Sadovscaia. Copia declarației:

După cum putem vedea, schema clasică este o cerere de „reconstrucție”, deși, de fapt, vechea clădire a fost cort comercial mizerabil, pe locul căruia a fost planificată construcția unei noi clădiri capitale în 2011. La emiterea unui certificat de urbanism, oficialii Primăriei Bălți sunt ghidați de Legea nr.163 din 09.07.2010 privind permisiunea de a executa lucrări de construcție, în timp ce articolul 3. Trimiterea documentelor pentru obținerea unui certificat de urbanism pentru proiectare este ignorată în mod grosolan:

c) raport de expertiză tehnică de către experți tehnici autorizați – în cazul reconstrucției, restaurării, modificării sau îmbunătățirii unei proprietăți existente;

Un astfel de raport, ca în multe alte „reconstrucții” bălțene, nu a fost prezentat.

Documentația de proiectare, printr-o coincidență „ciudată”, este elaborată de S.R.L. „GEO-CAD-PROIECT” de arhitectul bălțean V. I. Postolaki, care a prezentat anterior proiectul pentru „reconstrucția” obiectului la consiliul de urbanism. Și el a votat pentru acest proiect, după ce a primit o comandă pentru documentația proiectului pentru „muncă”, care arată ca o mită ascunsă pentru un membru al Consiliului de planificare urbană:

Mai mult, o companie privată, aproape un an mai târziu, a primit un permis de construire nr. 105 din 29.05.2012:

Documentul care dă dreptul de a începe construcția a fost semnat de următorii foști și actuali oficiali ai Primăriei:

• Panciuc V. T. – fost Primar mun. Bălți (în locul primarului semnat de O. Mahu)

• Mahu O. I. – Fost viceprimar al mun.Bălți

• Serdiuc I. M. – actual secretar al Consiliului municipal

• Coadă V. M. – fost arhitect șef care a lucrat în primărie până la jumătatea anului 2019

• Bucataru I. V. – fost șef al Departamentului de Arhitectură și Construcții al Primăriei Bălți

Cine deține terenul construibil?

Din acest moment, investigația noastră devine foarte interesantă. Acordul de închiriere a terenurilor, prezentat de Primăria Bălți la cererea asociației ADO Lex XXI, conține multe momente absurde.

Terenul,  însuși, cu numărul cadastral 0300304.698 a fost vândut în 2006 în valoare de până la 2110,41 lei, care în acel moment constituia 161 dolari SUA.

Pentru o astfel de sumă, prin decizia consiliului municipal nr. 8/9 din 09.11.2006 semnată de Panciuc, Serdiuc și Guțu, s-a vândut un teren de 89 mp. metri la stația Centrală.

Cu toate acestea, pentru „reconstrucția” S.R.L. „VALESINTIA” ia pe 29 martie 2012, o altă bucată de teren la Gara Centrală de închiriat.

Iată copia contractului în sine:

Contractul în sine conține o schemă standard de închiriere pentru cele mai valoroase terenuri din centrul orașului Bălți la 2% din valoarea nominală a terenului, deși ar fi putut fi ridicată la 10%.

Luînd în considerație calculele prezentate în Contractul de închiriere, plata anuală pentru un teren de 99 m2  este doar 447 lei. Sau 37 de lei pe lună. La fel ca în povestea cu închirierea pentru ”Incomlac”, parcelele din centru sunt date în chirie unor persoane „speciale” pentru 37-38 lei pe metru pătrat pe lună. Este foarte îndoielnic faptul că pentru un cetățean obișnuit, fără conexiuni la primărie, există posibilitatea de a închiria un teren în centru cu aceleași condiții.

Să aruncăm o privire mai atentă asupra Contractului de închiriere:

• Clauza 1.1 conține informații importante despre utilizarea de către „Locatar” a terenului „pentru șantier în perioada de construcție”.

• Clauza 2.1 spune că Contractul de închiriere este valabil „pentru perioada de construcție”.

• Clauza 3.6 spune că „Locatarul trebuie să rezilieze contractul de închiriere în termen de două săptămâni după terminarea construcției.

• Clauza 5.3.3 spune că Contractul de închiriere poate fi reziliat mai devreme dacă există o încălcare a utilizării intenționate a locului. Și acest lucru este la noi, conform paragrafului 1.1 „pentru un șantier pentru perioada de construcție”.

Nu este ambiguu că existența și extinderea acestui tratat, așa cum presupunem, este o situație absurdă. Construcția a fost finalizată aproximativ cu 7 ani în urmă, dar nimeni nu a anulat contractul de închiriere, proprietarul contractului de închiriere încalcă condițiile contractului, dar primăria „nu observă” acest lucru.

Este important să vedeți calculele de chirie de la oficialii Primăriei Bălți:

Rezultatele familiarizării cu documentele:

1. Documente extrem de dubioase pentru obținerea Certificatului de dezvoltare urbană. Conform Legii nr. 163 din 09.07.2010 privind permisiunea de a realiza lucrări de construcție, reconstrucția necesită un raport de examinare tehnică, care nu a fost depus.

2. Nu este clar în interesul cui funcționează primăria atunci când acordă teren în centru cu arendă de 2%. Și de ce aceste acorduri, încheiate în timpul guvernului anterior, nu sunt revizuite de actualul guvern.

3. Poate fi considerat valabil acest contract de închiriere? Atunci când cel puțin 4 clauze ale Acordului ne spun că există deja toate motivele pentru rezilierea acestuia.

4. Este acesta un caz unic când un contract de închiriere „mort” este prelungit, iar autoritățile locale încearcă să ignore existența acestuia? Sau există probabil multe astfel de cazuri.

5. Funcționarii de la Departamentul Proprietății Municipale și Relații Funciare primesc în mod regulat prime în fiecare an, deși, după cum putem vedea, un haos complet domnește în contractele funciare ale Primăriei Bălți. Atunci pentru ce se plătesc aceste prime? Poate tocmai pentru că Departamentul Municipal pentru Proprietăți nu observă astfel de contracte de închiriere?

Autori:
Diana Grosu
Vitali Cozearschi

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial